Ett nytt svenskt filmbolag med det förväntningsingivande namnet Last Exit Entertainment har sett dagens ljus. Krutet kommer att läggas på independentskräck och annan sinnesutvidgande genrefilm. Vi har pratat med en av grundarna.
Nu i dagarna fick vi nyheten om att ett nytt svenskt distributionsbolag hade fötts, med målet att sprida originella och spännande skräck- och genrefilmer till en bredare publik. Deras första film är Nails (Gvozdi, 2003) av den infamösa och kontroversiella ryska regissören Andrey Iskanov. Filmen kommer att ingå i en The Andrey Iskanov Collection tillsammans med Philosophy of a Knife och hans HalluCinoGeNnN-trilogi (Nails, Visions of Suffering och Ingression).
Man flaggar även för släpp av den tyske regissören Marc Rohnstocks filmer Graveyard of the Living Dead och Necronos, som för första gången släpps i 1.85:1 Anamorphic Widescreen. Dessa titlar kommer senare att ges ut i en The Marc Rohnstock Collection.
Vi grabbade tag i Jason Meredith, ena halvan av Last Exit Entertainment och tillika skräcknestor, och ställde några frågor. Sen fick vi se några bilder ur filmen vilket ledde till att alla lampor hemma lämnades tända hela natten.
Vilka är ni och vad är Last Exit för bolag?
LAST EXIT ENTERTAINMENT är ett bolag som drivs av Tomas Sandquist och mig, Jason Meredith. Det hela föddes ur vår delade kärlek för udda genrefilmer, och ett behov av att få se Andrey Iskanovs INGRESSION i färdigt skick. Tomas var en gång i tiden en del av det numera nedlagda bolaget Dark Entertainment, och vi har känt varandra sen vi möttes i en hotellhiss i Tyskland och slog sällskap till en serbisk köttrestaurang under en skräckmässa 2011. Köttbitarna var typ en halv ko, och det var i köttfrossans mat-koma som vi började prata om Andrey Iskanov och att de här filmerna behövdes på den svenska marknaden. Både jag och Tomas hade haft kontakt med Iskanov under åren och har sett hans olika versioner av filmen, både som INGRESSION och då den hette THE TOURIST. Tre år senare bestämde vi att vi skulle göra slag I saken, och driva denna “Dyra hobby” som Tomas brukar säga. Med de kontakter vi har i genrefilmens independent värld hörde vi oss för och fick ett fantastiskt mottagande från filmskaparna, dels de vi kontaktat och de som kontaktat oss… och genre fans också vilket är väldigt uppskattat!
Vilken sorts film har vi att se fram emot från er, vad vill ni sprida på den svenska marknaden?
Vi kommer att fokusera på sådant som kanske inte är helt vanligt att hitta på svenska filmhyllor. Independentskräck, arthouse, trash och annat jävelskap. Filmer som är ambitiösa, skapade med en passion för genren och vill annat än vara amerikansk mainstream-bajs. Det finns så klart en plats för sådant också, men det är inte vår bag. Det kommer att vara filmer i varierande kvalitet, men det man måste komma ihåg med de här filmerna är att detta är helt vanliga knegare som på sin fritid lever ut drömmen om att göra film – och gör just det! Vem som helst kan vara kritiker, men att göra film måste man ha ett driv. Det respekterar vi enormt, ja Tomas är ju med-regissör till svenska skräckisen INSANE, så han vet ju hur det är när man drivs på av sin skaparlust och den frustration som kan uppstå när man inte når ut till publiken med sitt verk. Det är där vi kommer in i bilden. Man skulle kunna likna oss med den där polaren som alltid har skumma filmer på rekommendation, vi vill vara den som kommer med den skumma filmen. Vi ska vara smut-peddlern som hjälper filmerna ut i dagens ljus. What the Fuck filmer skulle jag vilja kalla dem för de har alla wtf moments, och med tanke på vad vi har planerat upp för framtiden så är det nog precis vad vi kommer att göra!
Berätta om utgåvan, det ska det finnas med fint bonusmaterial läste jag?
Vi kände att vi ville lyfta den här utgåvan över den gamla amerikanska releasen och de tyska ful-kopior som cirkulerar. Så det första Tomas gjorde var att remixa alla musikspåren som vi fick av Iskanov och skapade en helt unik soundtrack-platta som kommer att medfölja utgåvan som en bonus-CD. Sen så har vi ambitionen att alla våra utgåvor ska ha en personlig introduktion och anekdot av regissören själv. Det har vi på vår NAILS-utgåva. Sen finns där ”Making of”, fotogalleri, en riktigt grotesk kortfilm, musikvideos, och trailers för de andra filmerna i vår Andrey Iskanov Collection. Men den största bonusen är lätt den nya re-mastrade och färgkorrigerade versionen av filmen som vi tagit fram i samarbete med Iskanov. Istället för den blekfisiga version som funnits tidigare, är detta en enorm förbättring. Det har vart mycket jobb, mycket fix, sena nätter och långa samtal med Andrey om färg och ton, men vi är väldigt nöjda med den. Fast viktigare är att Andrey är jättenöjd, och får se sin film i det skick han alltid drömt om!
Iskanovs filmer är ju lite…speciella…och väldigt grafiskt våldsamma – är era utgåvor censurerade alls?
Absolut inte. Finns ingen idé att släppa klippta filmer, det vore ju som att måla baddräkter på Zorns dalkullor, eller att sudda ut Tom of Finland kukar. Inte fan plockar man ner Goya-tavlorna på Nationalmuseum för att de är gore från artonhundratalet eller hur? Filmerna måste vara på det sätt som filmskaparna hade tänkte sig, både vad det gäller format och innehåll. Har en regissör gjort en film i 1.18:1 och med monoljud och han vill att den ska presenteras så så kommer vi att ge ut den i det formatet. Det är anledningen till att vi re-mastrade och färgkorrigerade NAILS med Iskanov. Han hade ingen möjlighet till det när han gjorde den för tio år sedan, och under våra samtal med honom nämnde han att han alltid varit besviken på det. När han såg hur jag gjort introduktionen frågade han om vi kunde göra något med Nails. Så tärningen var kastad, och jag erbjöd mig att fixa det.
Vilken film ser du mest fram emot i år?
Av våra filmer ser jag mest fram emot Iskanov’s INGRESSION! Det kommer att bli ett episkt verk utan dess like, men jag är tveksam att den blir klar i post-produktionen i år. GRAVEYARD OF THE LIVING DEAD är en härligt geggig lättsam splatterrulle på det sättet som bara tysk splatter kan vara, i motsats till den mörka nihilism som brukar finnas där. Den utspelas på en kyrkogård under dagsljus, vilket är lite ovanligt och den har Misfits sound-a-like bandet The Others på soundtracket. Den är enormt charmig. Och gore-eposet NECRONOS med den mest provokativa, misogyna omslagsbilden någonsin är på gång i en superfin ny anamorfisk widescreen utgåva som kommer att bli kanon. Sen ska vi ju ge ut Iskanovs VISIONS OF SUFFERING och hans episka fyra och en halv timme långa PHILOSOPY OF A KNIFE och där pratar vi redan om vad vi kan hitta på för kul… Men helt ärligt längtar jag till varje release, det är bra skit och jag tror folk kommer att ha roligt med de här filmerna och sitta och säga – What the Fuck!
Annars är jag väldigt pepp på Kevin Smiths Tusk, jag tycker att Red State är ett mästerverk och hoppas stenhårt på Tusk. Jag är väldigt nyfiken på Oculus, Mike Flanagans nya med Karen Gillan. Jag är inte bara skräckfantast, utan även en stolt Whovian sen barnsben. Jag har sett en hel del av antologifilmen Profane Exhibit i olika sammanhang, dels förra och i år, och är väldigt nyfiken på om de kommer att få ihop det. Kanske mest för att se hur mycket de slaktar Iskanovs del, Tochka. Han gjorde en 20 minuters film som är bland det absolut jävligaste jag sett, den är helt förödande. Det finns ingen ödmjukhet alls, bara pang på rödbetan, helvetes lidande och ond bråd död. Men med en bra story och en reflektion över det Ryssland han bor i. Det tror jag tyvärr de klipper bort helt och bara fokuserar på det svarta, vilket kan vara förödande för det lilla onda mästerverket. Och självklart Godzilla!
– Rosie Gibson
Här hittar ni Last Exit Entertainments Facebook-sida