Categories: NYHETER

Ridley Scott utvecklar sina religiösa tankar om Prometheus 2

I Prometheus så fick vi ta del av Ridley Scotts kosmologiska föreställningar om jordens och universums uppkomst. Ganska magstarka teorier för den vetenskapligt lagde åskådaren. Nu spinner han vidare på temat i Prometheus 2.

Under pågående Toronto International Film Festival tog han bladet från munnen och gav publiken lite uppdateringar kring den nya filmen. Dreadcentral har haft vänligheten att printa ned Scotts religiösa funderingar:

“You can either say, leave the first film alone and jump ahead, but you can’t because it ends on too specific a plot sentence as she says, ‘I want to go where they came from; I don’t want to go back to where I came from.’ I thought the subtext of that film was a bit florid and grandiose, but it asks a good question: Who created us? I don’t think we are here by accident. It is pretty grand thinking, and that’s what I want to explore. You’ve got to go back and find those Engineers and see what they are thinking. If Engineers are the forerunners of us, and therefore were creators of life forms in places that were possible for biology to function, who created that? Where’s the big boy? You think this was all an accident?”

The big boy? Det verkar som Ridley Scott har Gud fader själv högst uppe på tronen i kikaren. Hela hans kosmologi känns annars lite som ett skruvat hopkok av Erich von Dänikens utomjordingsteorier varvat med gnostiska och nyplatonistiska emanationsteorier om de eviga utflödena från högre till lägre existensformer. Vad det kommer att landa i slutändan får vi väl se helt enkelt. Ett visst kredd för att han inte duckar för de existentiella frågorna kan man väl ändå ge honom. Eller Darwins bok om arternas uppkomst. Men vad vet man egentligen.

Hur som helst så kommer han att äntra regissörsstolen någon gång i början av 2016 med både Noomi Rapace och Michael Fassbinder återvändande till sina respektive karaktärer. Men några Xenomorphs kommer vi dessvärre inte att få se i Prometheus 2.

Rysarnytt

Recent Posts

Rysarnytts årsbästalista – de 10 bästa skräckfilmerna 2024

Det har blivit dags att sammanfatta årets skräckfilmssläpp och se vad som fastnade i hjärnbarken.…

3 månader ago

Recension av John Carpenters Lost Themes 4: Noir

Då var det dags igen. Mäster Carpenter har släppt ytterligare ett album i sin albumserie…

12 månader ago

Ny Horror Haiku på häxtema

Det var en herrans massa år sedan det publicerades någon ny horror haiku här på…

12 månader ago

Goldies from Cultpix: Prisoner of Paradise (1980)

Tror inte vi har recenserat något från strömningstjänsten Cultpix här tidigare på Rysarnytt. Åtminstone inte…

1 år ago

ChatGPT:s 10 bästa vinterskräckfilmer

Vad händer när man tar hjälp av AI för att göra en vinterskräcktopplista? Man får…

1 år ago

Favoritscener: Attacken från mekaniska dockan i Deep Red

II Maestro Dario Argento bjussar ju som alla vet på så många ljuvliga delikatesser att…

1 år ago